De seneste måneder har der været ny opmærksomhed om racisme (dog kun påstået racisme i den vestlige verden), slaveri (dog kun tidligere tiders slavehold i den vestlige verden) og diverse oplevede eller formodede krænkelser (eskimo-is). I den forbindelse fik jeg optaget et par læserbreve i Berlingske. Først om slaveri:
"22. juni 2020
Der synes at spredes en myte blandt BLM-sympatisører og
andre venstreorienterede om, at Danmarks velstand skyldes vores fortid som
slaveholdernation.
Sandheden er, at slavehandelen og plantagedriften på De
vestindiske øer i 17-18-hundredtallet kun har forøget vores
bruttonationalprodukt marginalt og midlertidigt. Danmark-Norges handel og
skibsfart generelt blomstrede i årene 1720-1801 (kaldet ”den florissante
periode”), fordi vi var neutrale og kunne sejle og handle frit, mens de øvrige
vesteuropæiske lande ustandseligt kom i krig og generede hinandens
handelsflåder. Vores sukkerproduktion i Vestindien var kun en biting, selvom
priserne var gode i disse år. Schimmelmanns og andres palæer var kun delvis
finansieret af slavedrift.
I 1800-tallet forværredes de dansk-vestindiske
sukkerplantagers økonomi løbende og blev tabsgivende, mens Danmark og det
øvrige Europa begyndte den økonomiske opgang, der har varet til i dag. Den
skyldtes de teknologiske landvindinger og forbedret uddannelse, og slaveriet
var for længst afskaffet.
Der har eksisteret slaveri siden oldtiden – i Grækenland,
Rom og også herhjemme, her hed slaver ”trælle”, og hudfarven var ikke afgørende.
Slaveriet blev afskaffet i Europa med kristendommens indførelse, men det er
pinligt, at det blev benyttet i kolonierne. Dog må kritikken også rettes mod
”pusherne”, de arabiske slavefangere og rivaliserende afrikanske stammer, der
bragte slaverne til Afrikas vestkyst og der solgte dem til europæerne.
Det værste er dog, at slaveri og slavearbejde stadig findes
i visse tredjeverdenslande – nogle arabiske – og i de kommunistiske diktaturer,
Kina og Nordkorea. Man bør koncentrere sig om det, der kan ændres på."
"15. juli 2020
Black Lives Matter-bevægelsen og dens sympatisører er ude
efter de amerikanske Sydstaters gamle monumenter over deres krigshelte fra Den
amerikanske borgerkrig (1861-1865). Det begrundes med, at borgerkrigen drejede
sig om, at Sydstaterne ville beholde slaveriet.
Men hvis nu Sydstaterne i 1861 havde meddelt, at de ville
ophæve slaveriet straks, men at de stadig ville melde sig ud af USA og danne
deres egen stat, Confederate States of America, ville Nordstaterne så have
aflyst borgerkrigen? Naturligvis ikke.
Borgerkrigen drejede sig om, at Sydstaterne ville bestemme
selv – herunder, hvornår de ville ophæve slaveriet, men også alt andet – mens
Nordstaterne ville holde USA sammen, uanset hvad. Er det indlysende, hvem der
havde ret? Slovakiet meldte sig jo ud af Tjekkoslovakiet i 1993. Norge meldte
sig ud af unionen med Sverige i 1905, o.s.v.
Jeg vil påstå, at de fleste hvide i Sydstaterne i dag enten
er ligeglade eller ser disse soldatermonumenter som en hyldest til de forfædre,
der kæmpede for deres hjemstavn, men at de ikke er stolte af slaveriet, som i
øvrigt fandtes i hele USA nogle årtier før Borgerkrigen.
At fjerne disse monumenter i dag svarer til, at prøjserne
fjernede Istedløven fra Flensborgs Gamle Kirkegård efter deres sejr i 1864."
Ingen kommentarer:
Send en kommentar