Næsten alle europæere ønsker, at Europas lande skal
samarbejde tæt. Men der er næppe mange lande, hvor der er flertal for en
egentlig fælleseuropæisk stat, en union. Det er et projekt, som eliten prøver
at stoppe ned i halsen på os.
Dette ville være uacceptabelt fra folkenes synspunkt, selv
hvis der var fordele forbundet med projektet. Men det er der jo ikke en gang.
De fordele, som EF/EU har bragt os, hidrører fra det told- og
handelssamarbejde, som allerede var godt i gang, før EF blev til EU i 1990’erne.
De øvrige projekter, der skal føre til en union, er alle enten overflødige som
rødbede-passet eller direkte skadelige, som valutaunionen og
Schengen-afskaffelsen af den indre grænsekontrol.
Jeg har mange gange skrevet om Euroens katastrofale konsekvenser
for de sydeuropæiske lande. De kæmper sig i disse år gennem en voldsom
depression med enorme menneskelige ofre. Alligevel sker der ikke noget, og det
vil der ikke gøre, før Frankrig om nogle år selv bliver ramt. Så revner
Euro-samarbejdet med et brag.
Det brag er allerede ved at komme vedrørende
Schengen-aftalen. Den aftale - med dens afskaffelse af den indre grænsekontrol
mod en samtidig effektiv ydre kontrol - er en af de komponenter, der har skabt
den folkevandringskatastrofe, der har simret i flere år og nu er eksploderet.
Den grundlæggende årsag til folkevandringen i disse år fra
Mellemøsten og Afrika mod Europa, såvel som fra Mexico med USA og fra
Sydøstasien mod Australien, er forskellen i livskvalitet mellem de vestlige
lande og de øvrige. En anden faktor er kommunikationens udvikling, både mht
informationer og mht transport. En tredje faktor er den politiske opblødning i
de vestlige lande. Hvor alle suveræne stater hidtil har opretholdt en nøje
kontrol med, hvem der kom ind, har de europæiske lande efter 1968 gennemgået en
udvikling – man talte tidligere om en udvikling mod ”the permissive society” –
hvor det i nogle tilfælde er blevet suspekt, at staten bruger sin magt. Et sådant
tilfælde er indvandringen. Og hvis indvandrerne med eller uden grund kalder sig
flygtninge og vifter med asylkortet, så trumfer det alt.
Derfor kan man nu se, at udlændinge i titusindvis kan gå i
land på de græske kyster og fortsætte i tætte kolonner op gennem Europa mod de
rigeste og mest gavmilde velfærdsstater: Tyskland og Sverige, bl.a. Indtil for
nogle år siden ville alle lande have forsvaret deres grænser med alle midler,
men de sidste år er vi blevet gradvis vænnet til, især gennem bådflygtningene
fra Afrika til Italien, at de i stedet skal hjælpes i land - i Europa, ikke i
Afrika! – så de kan bede om asyl. Hvorefter de kan sive ud i de europæiske lande
før, under eller efter asylbehandlingen - som landene heller ikke kan overkomme
længere.
Og på grund af Schengen-reglerne – som slet ikke havde
forudset denne situation – er landene længere oppe i Europa slet ikke forberedt
til at kontrollere deres grænser.
Sagen er, at dels er mange af de indtrængende slet ikke
asylberettigede. Og selv de, der er, bør ikke forvandles til indvandrere. De
skal opsamles ved grænsen og indkvarteres i lejre under forsvarlige forhold,
bl.a. med undervisning, indtil de kan rejse hjem. Dette er EU langsomt og
delvist ved at indse, men der er langt til handling.
En af hindringerne for dette er altså også den overflødige
Schengen-aftale. Det hævdes nu, at den er en nødvendig forudsætning for vor
velstand. Dette er nonsens. Der vil være fri bevægelighed for varer, kapital og
arbejdskraft også uden. Jeg henviser til min post fra 15. juni 2011, hvor jeg
citerer fra Folketingets EU-oplysning: Schengen-aftalens afskaffelse af
grænsekontrol var kun ment som ren symbolpolitik, der skulle ”gøre EU
nærværende for borgerne”. Ja, det er sandelig lykkedes!
Når man nu – f.eks. i Berlingskes leder – påstår, at
Schengen-aftalen er en forudsætning for arbejdskraftens fri bevægelighed og
afgørende for vor velstand, er det både fejlagtigt og en efterrationalisering!
Konklusion: Det er af mange grunde nødvendigt at rulle EU
tilbage til det, det var omkring 1990. Dette er i øjeblikket helt uspiseligt
for Tyskland, Frankrig og mange andre EU-lande. Men når masseindvandringen har
skabt tilstrækkeligt mange problemer om nogle år, vil de se anderledes på
tingene.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar